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Formes Apocalyptiques du Pouvoir / Programmes Apocalyptiques

Formes Apocalyptiques du Pouvoir Programmes Apocalyptiques

Sélection de contributions issues du colloque international « Formes Apocalyptiques du Pouvoir » qui s’est tenu les 12-14 mars 2018 à l’Université Paul-Valéry Montpellier III.

Comité d’organisation :
Hélène Machinal (Université de Bretagne Occidentale)
Monica Michlin (Université Paul-Valéry Montpellier III)
Arnaud Regnauld (Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis)
et Raphaël Ricaud (Université Paul-Valéry Montpellier III).

Comité scientifique :
Mathilde Arrivé (Université Paul-Valéry Montpellier III)
Claude Chastagner (Université Paul-Valéry Montpellier III)
Nicolas Gachon (Université Paul-Valéry Montpellier III)
Marc Lenormand (Université Paul-Valéry Montpellier III)
Hélène Machinal (Université de Bretagne Occidentale)
Hervé Mayer (Université Paul-Valéry Montpellier III)
Monica Michlin (Université Paul-Valéry Montpellier III)
Arnaud Regnauld (Université Paris 8)
Raphaël Ricaud (Université Paul-Valéry Montpellier III)
et Stéphane Vanderhaeghe (Université Paris 8).

Développement eBook : Émilie Cotterill (emilie.cotterill@gmail.com)

formes_apocalyptiques_du_pouvoir.pdf

Medieval and Early Modern England on the Contemporary Stage: The Past is Back on Stage

This volume explores the multiple connections between contemporary British theatre and the medieval and early modern periods. Involving both French and British scholars, as well as playwrights, adapters and stage directors, its scope is political, as it assesses the power of adaptations and history plays to offer a new perspective not only on the past and present, but also on the future. Along the way, burning contemporary social and political issues are explored, such as the place and role of women and ethnic minorities in today’s post-Brexit Britain. The volume builds into a dialogue between the ghosts of the past and their contemporary spectators.

Starting with a focus on contemporary adaptations of Shakespeare’s plays, then concentrating on contemporary history plays set in the distant past, and ending with the contributions of famous playwrights sharing their experience, the book will be of interest to practitioners, as well as students and researchers in drama and performance studies.

https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-5275-7127-3

Introduction à l’acquisition des langues étrangères

Introduction à l’acquisition des langues étrangères

Sous la direction de Pascale Leclercq, maître de conférences à l’Université Paul-Valéry Montpellier 3 où elle enseigne l’anglais, la linguistique anglaise et la didactique/acquisition des langues ; Amanda Edmonds, maître de conférences HDR à l’Université Paul-Valéry Montpellier 3 où elle assure des cours en linguistique anglaise et en didactique/acquisition des langues et Elisa Sneed German, maître de conférences à l’Université Paul-Valéry Montpellier 3 où elle donne des cours en anglais pour spécialistes d’autres disciplines (LANSAD), en linguistique anglaise et en didactique/acquisition des langues.

 

Comment apprend-on une langue étrangère ? À l’heure où l’enseignement-apprentissage des langues est un enjeu crucial, ce volume propose une introduction au champ de l’acquisition des langues.

• La première partie offre une contextualisation historique de la recherche en acquisition des langues et des grands débats qui la structurent, ainsi qu’une présentation des démarches méthodologiques qui permettent son étude.

• La deuxième partie est centrée sur l’acquisition des compétences linguistiques (vocabulaire, morphologie, prononciation) et paralinguistiques (les gestes).

• La troisième partie fournit un état de l’art des recherches sur l’acquisition de compétences communicationnelles (compréhension de l’oral, production orale, production écrite, compétence discursive, interaction).

• La quatrième partie met la focale sur l’apprenant bilingue ou plurilingue, à travers une comparaison sur les processus à l’oeuvre lors de l’acquisition de la L1, de la L2 ou d’une L3, mais aussi sur les différents profils d’apprenants et les motivations de ces derniers.

• Enfin, la cinquième partie fait la lumière sur l’impact du milieu d’apprentissage, à travers une présentation du rôle de l’input, du contexte d’apprentissage (guidé ou en immersion, notamment en situation de migration).

Cet ouvrage, à destination des étudiants de langue, mais aussi des enseignants et formateurs, offre un panorama actualisé des recherches sur l’acquisition et l’apprentissage des langues.

Rédigé par des spécialistes du domaine, il contient une synthèse des recherches les plus récentes, des pistes pour aller plus loin et des documents d’étude.

Bernie Sanders's Democratic Socialism: Holding Utopia Accountable

Auteur : Nicolas Gachon chez Palgrave Macmillan (21 mars 2021)

Le volume est disponible au format e-book (https://rd.springer.com/book/10.1007/978-3-030-69661-0?fbclid=IwAR263SwEU1vX2uKq1X-iuaZyosNuwURGOH7QgtK6p7TMZiEBIdVKPtCmy-g) en attendant la version reliée d'ici mai.

This book provides a framework for understanding and analyzing Bernie Sanders’s democratic socialism, its origins, its maturation, and its evolution between 1972, when Sanders ran for the Vermont gubernatorial election for the first time, and 2020, when he made his second presidential run. The core argument is that Bernie Sanders’s characteristic brand of socialism evolved from the mould of late 19th century utopian radicalism to radical demands for state and corporate accountability in the 21st century, turning into a social movement for reparative justice that rose to national prominence in the wake of the Great Recession in 2008 and of the Occupy Wall Street movement in 2011.

 

“Nicolas Gachon has written an engaging scholarly interpretation of Bernie Sanders’s view of democratic socialism. While Bernie Sanders's Democratic Socialism: Holding Utopia Accountable will not resolve the political debate surrounding Sanders’s radical vision, it offers a powerful point of departure for that discourse at a time when the US desperately needs a left alternative to the neoliberal embrace of both political parties.”  ― William F. Grover, author (with Joseph G. Pershek) of Voices of Dissent: Critical Readings in American Politics (2012).

 

“Thanks to his in-depth knowledge of the history of left-wing movements in the United States, Nicolas Gachon has demonstrated how Bernie Sanders has managed to build his own political path, distinct from both European socialism and the centrism of the contemporary Democratic Party. In doing so, he successfully revived a long, and genuinely American, tradition of leaders fighting for the social and economic rights of every citizen of the United States.” ― Françoise Coste, Professor of U.S. History and Politics at Université Toulouse Jean Jaurès, France, author of Reagan (2015), a prize-winning biography of the 40th president of the United States.

Identités imaginées

Auteur(s):  Laurent Sébastien Fournier, Catherine Bernié-Boissard, Claude Chastagner & Dominique Crozat (dir.)

Date de parution: 2021 trimestre 1

Résumé: Les questions d’identité restent importantes pour les sciences humaines et sociales. Pendant longtemps les chercheurs se sont efforcés de dépasser l’essentialisme associé à la notion d’identité. Ils ont appliqué à cette dernière un point de vue constructiviste consistant pour l’essentiel à critiquer l’identité en tant que construction sociale et en tant que produit de manipulations idéologiques et politiques. Mais la tendance contemporaine à la globalisation n’a pas gommé, bien au contraire, les revendications identitaires. Dès lors, il devient nécessaire de dépasser les théories critiques et de développer une approche empirique des processus de construction des identités culturelles. Pourquoi ces identités résistent-elles à la critique ? Comment se manifestent-elles aujourd’hui ?

table-des-matieres_at-identites.pdf

https://presses-universitaires.univ-amu.fr/identites-imaginees-2

 

Homo Duplex Ford Madox Ford’s Experience and Aesthetics of Alterity

Duality has been an abiding paradigm in much of the criticism on Ford Madox Ford. It has been useful to account for the singularity and ambivalence of Ford’s place in time: poised between the nineteenth and the early twentieth century; in geography: between the city and the country, between England, France, and Germany; in aesthetics: between the influence of his grandfather and the Pre-Raphaelites, and the avant-garde movements of the early twentieth century. The aim of this collective volume is to investigate a specific aspect of duality, that is best expressed in the phrase favoured by Ford himself: homo duplex. This phrase encapsulates the productive tension between identity and difference, and foregrounds the question of alterity in Ford’s life and writing. This volume interrogates the role of alterity in Ford’s self-discovery as an author, and subsequently, in his writing. It is thus articulated along two main axes: one is biographical, and explores the major role that contact with others, or with alterity, played in Ford’s selfconstruction. The second axis is literary, and demonstrates that alterity is a central paradigm in Ford’s aesthetics.

contents_homo_duplex.pdf

https://www.pulm.fr/index.php/9782367813431.html#desctoggle

Guerre sauvage et empire de la liberté

La résurgence du mythe de la Frontière dans la rhétorique politique de la « guerre contre la terreur » oblige à reconsidérer l’idée de sa marginalisation dans la culture étatsunienne depuis la crise du mythe public identifiée par Richard Slotkin à la fin des années 1960.
Partant de l’analyse sociohistorique de six œuvres cinématographiques sorties entre 1968 et 1986, cet ouvrage soutient que, loin d’avoir été marginalisé par le déclin du genre du western à Hollywood, le mythe de la Frontière s’est diversifié, prolongé et consolidé dans le cinéma étatsunien post-western, manifestant la continuité de structures idéologiques impériales héritées de la fin du XIXe siècle dans la culture populaire de la fin du XXe siècle.
Les deux parties de l’ouvrage correspondent aux deux trajectoires narratives dominant les représentations de la Frontière dans le cinéma étatsunien post-western : depuis la Conquête de l’Ouest de Theodore Roosevelt jusqu’aux représentations contemporaines de la guerre sauvage ; et depuis la « théorie de la Frontière » de Frederick Turner jusqu’aux incarnations cinématographiques d’un empire de la liberté.

http://pubp.univ-bpclermont.fr/public/Fiche_produit.php?titre=Guerre%20sauvage%20et%20empire%20de%20la%20libert%C3%A9


Hervé Mayer est maître de conférences en études étatsuniennes à l’université Paul-Valéry Montpellier 3 et membre du laboratoire EMMA (EA 741). Ses recherches portent sur la construction du pouvoir et des identités politiques dans le cinéma étatsunien. Il est l’auteur de La Construction de l’Ouest américain dans le cinéma hollywoodien (Atlande, 2017) et a également co-dirigé Transnationalism, Imperialism and the Continued Relevance of the Western (Indiana University Press, à paraître).

 

Borders and Ecotones in the Indian Ocean - Cultural and Literary Perspectives

Co-edited by Markus Arnold, Corinne Duboin and Judith Misrahi-Barak

https://www.pulm.fr/index.php/collections/horizons-anglophones/pocopages...

This collection of critical essays anchors itself in the Indian Ocean and explores the multiple ways dynamic exchanges have shaped this multilingual region of the world, from India to the Mascarene Islands to Southern Africa. Borders, edges and third spaces are revisited through the notion of the ecotone, a transitional zone between two ecosystems. If the term has primarily been used by biologists and ecologists, the metaphorical angle proves to be fruitful as it authorizes transdisciplinary approaches and empowers fresh perspectives. In French and in English, this volume aims to contribute to scholarship already published across various disciplinary fields and to participate in the development of Indoceanic studies. The authors of the volume rethink those ecotonal sites that are spaces of frictions as much as spaces of fusion.

Les essais critiques réunis dans ce volume prennent leur ancrage dans l’océan Indien et explorent les multiples façons dont la dynamique des échanges a formé cette région multilingue, de l’Inde aux Mascareignes et en Afrique australe. Frontières, lisières et tiers-espaces sont revisités à travers la notion d’écotone, une zone de transition entre deux écosystèmes. Si le terme a été surtout utilisé par les biologistes et les écologistes, l’angle métaphorique s’avère particulièrement fertile en ce qu’il autorise des approches transdisciplinaires et rend possibles des perspectives nouvelles. En anglais et en français, ce volume vise à enrichir la recherche déjà publiée dans plusieurs champs disciplinaires et à participer au développement des études indo-océaniques. Les auteurs du volume réexaminent ces écotones comme des espaces de frictions autant que des espaces de fusion.

borders_table-of-contents.pdf

Opera in Translation : Unity and diversity

Editors: Adriana Şerban (Université Paul Valéry Montpellier 3) & Kelly Kar Yue Chan (The Open University of Hong Kong)

This volume covers aspects of opera translation within the Western world and in Asia, as well as some of opera’s many travels between continents, countries, languages and cultures—and also between genres and media. The concept of ‘adaptation’ is a thread running through the sixteen contributions, which encompass a variety of composers, operas, periods and national traditions. Sung translation, libretto translation, surtitling, subtitling are discussed from a range of theoretical and methodological perspectives. Exploration of aspects such as the relationship between language and music, multimodality, intertextuality, cultural and linguistic transfer, multilingualism, humour, identity and stereotype, political ideology, the translator’s voice and the role of the audience is driven by a shared motivation: a love of opera and of the beauty it has never ceased to provide through the centuries, and admiration for the people who write, compose, perform, direct, translate, or otherwise contribute to making the joy of opera a part of our lives.

https://benjamins.com/catalog/btl.153

Interpreting language-learning data

Interpreting language-learning data
Amanda Edmonds   Pascale Leclercq   Aarnes Gudmestad  


Synopsis
This book provides a forum for methodological discussions emanating from researchers engaged in studying how individuals acquire an additional language. Whereas publications in the field of second language acquisition generally report on empirical studies with relatively little space dedicated to questions of method, the current book gave authors the opportunity to more fully develop a discussion piece around a methodological issue in connection with the interpretation of language-learning data. The result is a set of seven thought-provoking contributions from researchers with diverse interests. Three main topics are addressed in these chapters: the role of native-speaker norms in second-language analyses, the impact of epistemological stance on experimental design and/or data interpretation, and the challenges of transcription and annotation of language-learning data, with a focus on data ambiguity. Authors expand on these crucial issues, reflect on best practices, and provide in many instances concrete examples of the impact they have on data interpretation.

https://langsci-press.org/catalog/book/278

Genesis and Revision in Modern British and Irish Writers

Genesis and Revision in Modern British and Irish Writers, eds. Jonathan Bloom and Catherine Rovera vient d'être publié chez Palgrave Macmillan.

Cet ouvrage fait suite au colloque Fashioning the Fictive: Literary Creation from Inspiration to Publication (20th and 21st Century British and Irish Novels, Short Stories, and Poems) organisé par Jonathan Bloom (U. Paris-Dauphine, membre d’EMMA) et Catherine Rovera  (U. Paris-Dauphine, membre de  l’ITEM (Institut des Textes et Manuscrits Modernes, CNRS UMR-8132-SHS) dans le cadre des activités de l'axe 1 d'EMMA.

This unusually diverse collection of ten essays, devoted to British and Irish writers and poets from 1895 to the present, explores many aspects of the creative process, from inspiration to publication and beyond. The volume shows how writers’ manuscripts and revisions give us a better understanding of their published work by drawing on unpublished archival sources to unveil, across genre and gender, the intricacies of their craft. It examines how the paper medium and writing implements influence the act of composition; reveals the latest developments in such fields as life writing and digital humanities—especially how modern scholars, through the filter of hypertext, revisit modernist texts, or respond to newly-found material; and analyzes the hidden handwork, be it throughout the writer’s exhaustive self-editing process or the writer-editor collaboration. Finally, it captures an award-winning poet and a living novelist reflecting upon their craft and work in progress.

https://www.palgrave.com/fr/book/9783030502768#aboutBook

table_of_contents_-_genesis.docx

L'Androgyne dans la littérature britannique contemporaine

L'Androgyne dans la littérature britannique contemporaine
Métamorphoses d’une figure

Justine Gonneaud

Collection « Present Perfect »

Cet ouvrage explore les figurations de l’androgynie et de l’hermaphrodisme dans la littérature britannique de la seconde moitié du XXe siècle : notamment dans les romans de Brigid Brophy, In Transit, d’Angela Carter, The Passion of New Eve, de Jeanette Winterson, Written on the Body, de Peter Ackroyd, Dan Leno and the Limehouse Golem et de Will Self, Cock and Bull. La figure de l’androgyne, opérateur de métamorphoses et symbole de la conjonction des opposés par excellence, balise un terrain textuel de l’instabilité et de la réversibilité, permettant de penser les contraires dans un rapport de pro-thèse plus que synthèse. En réinvestissant les mythes platonicien et ovidien d’un nouveau sens, la littérature contemporaine fonctionne selon une double logique de l’exhibition monstrueuse et de la surenchère qui vise la renégociation des normes sociales et du rapport à l’altérité. Enfin, les dimensions éthique et politique de la figure seront abordées. L’androgyne contemporain permet de réarticuler le sujet comme étant interconnecté à, constitué par et responsable de l’Autre, engendrant une pensée de la relation éthique ainsi qu’une pratique de la sollicitude.

sommaire_androgynes_present_perfect.pdf

"Moltings" Claude Ber, traduit par Lily Robert-Foley

Récit de la dernière matinée d'une Résidence d'écriture au Monastère de S., les sept feuillets de Mues croisent trois voix, celles du présent du 17 août en romain, celle du carnet tenu durant le séjour feuilleté à l’italique et, en gras, celle mue rétrospectivement par l’écriture.

Édition : Première édition
Langue : anglais
Éditeur Presses universitaires de Rouen et du Havre

Sommaire :
I - vendredi 17/08 6h. Monastere de s.
Les mots, le vent, les herbes racontent
II - 7h40-macher, ruminer entre sources et rivières est une activité spirituelle
III - 8h20-ce qui s'éboule et se moissonne entre pics et monts
IV - 9h45- le soleil s'est levé la nuit aussi en lui
V - 10h25, l'air, la voix, leurs portants
VI - 11h05- où se dispersent pollens et débris
VII - vendredi 17/08, monastère de s. 12h. Le ciel, l'épervier et rectifier

http://www.lcdpu.fr/livre/?GCOI=27000100635420

"À la rencontre de la différence Traces diasporiques et espaces de créolisation" Robin Cohen et Olivia Sheringham

Robin Cohen et Olivia Sheringham montrent comment des sociétés apprennent à vivre avec la diversité sociale et culturelle. Ils analysent en détail et en profondeur comment les concepts de formation identitaire, de diaspora et de créolisation mettent en lumière les processus et les géographies de la rencontre.

S'appuyant sur des recherches menées à travers le monde, y compris des travaux de terrain récemment menés en Louisiane, en Martinique, à Maurice et au Cap-Vert, leur étude est tout autant une description riche qu’une analyse perspicace grâce à laquelle il devient plus facile, entre autres, de comprendre comment les identités émergent, fusionnent et se réinventent.

Pour le dire avec Thomas Hylland Eriksen, président de l'Association européenne des anthropologues sociaux, c'est « l'un de ces rares livres à la fois érudits, éloquents et existentiellement engageants. Les auteurs […] invitent généreusement le lecteur à prendre part à cette conversation, qui est si cruciale pour l'avenir de l'humanité sur notre planète qui rétrécit. »

https://www.pulm.fr/index.php/9782367813554.html#desctoggle

table_des_matieres_pocopages_2020.pdf

Stylistic Manipulation of the Reader in Contemporary Fiction

couverture livre Sandrine Sorlin

About Stylistic Manipulation of the Reader in Contemporary Fiction

This book focuses on how readers can be 'manipulated' during their experience of reading fictional texts and how they are incited to perceive, process and interpret certain textual patterns. Offering fine-grained stylistic analysis of diverse genres, including crime fiction, short stories, poetry and novels, the book deciphers various linguistic, pragmatic and multimodal techniques. These are skilfully used by authors to achieve specific effects through a subtle manipulation of deixis, metalepsis, dialogue, metaphors, endings, inferences or rhetorical, narratorial and typographical control.

Exploring contemporary texts such as The French Lieutenant's Woman, The Remains of the Day and We Need to Talk About Kevin, chapters delve into how readers are pragmatically positioned or cognitively (mis)directed as the author guides their attention and influences their judgment. They also show how readers' responses can, conversely, bring about a certain form of manipulation as readers challenge the positions the texts invite them to occupy.
 

Table of contents

1. Introduction: Manipulation in Fiction, Sandrine Sorlin (University Paul Valéry Montpellier 3, France)

Part I. Manipulating Positions, Representations and Viewpoints
2. Metalepsis, Counterfactuality and the Forked Path in The French Lieutenant's Woman, Marina Lambrou (Kingston University, UK)
3. Social Deixis in Literature, Andrea Macrae (Oxford Brookes University, UK)
4. 'The Novel of the Future': Author's Manipulation in Henry Green's Nothing (1950) and Doting (1952), Rocío Montoro (University of Granada, Spain)
5. Building a World from the Day's Remains: Showing, Telling, Re-presenting, Jeremy Scott (University of Kent, UK)

Part II. Readers' Responses to Stylistic Manipulation
6. Manipulating Inferences: Interpretative Problems and their Effects on Readers, Billy Clark (Northumbria University, UK)
7. Readers' Textual Processing and Emotional Responses to a Story Ending: An Experimental Study of a Short Story by J.D. Salinger, Laura Hidalgo Downing (Universidad Autónoma de Madrid, Spain)
8. Manipulating Metaphors: Interactions Between Readers and 'Upon Opening the Chest Freezer', Sara Whiteley (University of Sheffield, UK)

Part III. Multimodal and Genre-Specific Manipulation
9. Manipulation in Agatha Christie's Detective Stories: Rhetorical Control and Cognitive Misdirection in Creating and Solving Crime Puzzles, Catherine Emmott (University of Glasgow, UK) and Marc Alexander (University of Glasgow, UK)
10. Untranslatable Clues: Reader Manipulation and the Challenge of Crime Fiction Translation, Christiana Gregoriou (University of Leeds, UK)
11. Multimodal Manipulation of the Reader in Abrams and Dorst's S., Nina Nørgaard (University of Southern Denmark, Denmark)

Index
 

Reviews

“This is a wide-ranging and fascinating collection of essays on how texts manipulate readers – and how readers manipulate texts – as well as a real demonstration of the breadth and depth of contemporary stylistic inquiry.” –  Sam Browse, Senior Lecturer in English Language, Sheffield Hallam University, UK

Utopies culturelles contemporaines

Auteur(s): L. S. Fournier, C. Bernié-Boissard, Cl. Chastagner, D. Crozat (dir.)

Date de parution: 2019 trimestre 4

Résumé:
À une époque souvent décrite comme saturée de flux de communication et d’innovations technologiques, où les rêves les plus fous de l’humanité semblent déjà avoir été réalisés, comment comprendre à nouveaux frais la notion d’utopie et son succès toujours renouvelé ? Le statut des utopies a considérablement changé. En devenant culturelles, elles sont à la fois diluées et banalisées. Elles deviennent des repères stables plutôt que des ouvertures radicales sur l’ailleurs, des références à partager plutôt que des lignes de partage. Leur lien au politique se dissout tandis qu’elles participent à la mise en spectacle de l’environnement naturel ou de certaines cultures jugées minoritaires ou menacées. Il est donc urgent d’interroger les nouveaux vocabulaires de l’utopie, dans les univers fictionnels comme dans la réalité. Ce questionnement concerne la littérature, les arts, la création numérique, mais aussi l’action politique, le monde économique, la relation aux territoires. Un questionnement supplémentaire, plus réflexif, concerne les différentes disciplines scientifiques et la manière dont elles prennent part à la redéfinition des utopies. Plutôt que de dresser un catalogue des utopies contemporaines ou des projets « futuristes » actuels, l’ambition de cet ouvrage est de réfléchir à la question de la survivance, aujourd’hui, sous quelles formes et à quelles fins, de la pensée utopique.

tdm_at-utopies.pdf

Traces and Memories of Slavery in the Atlantic World

"Traces and Memories of Slavery in the Atlantic World" edited by Lawrence Aje and Nicolas Gachon, Routledge Studies in the History of the Americas

Traces and Memories deals with the foundation, mechanisms and scope of slavery-related memorial processes, interrogating how descendants of enslaved populations reconstruct the history of their ancestors when transatlantic slavery is one of the variables of the memorial process. While memory studies mark a shift from concern with historical knowledge of events to that of memory, the book seeks to bridge the memorial representations of historical events with the production and knowledge of those events. The book offers a methodological and epistemological reflection on the challenges that are raised by archival limitations in relation to slavery and how they can be overcome. It covers topics such as the historical and memorial legacy/ies of slavery, the memorialization of slavery, the canonization and patrimonialization of the memory of slavery, the places and conditions of the production of knowledge on slavery and its circulation, the heritage of slavery and the (re)construction of (collective) identity. By offering fresh perspectives on how slavery-related sites of memory have been retrospectively (re)framed or (re)shaped, the book probes the constraints which determine the inscription of this contentious memory in the public sphere. The volume will serve as a valuable resource in the area of slavery, memory, and Atlantic studies.

https://www.routledge.com/Traces-and-Memories-of-Slavery-in-the-Atlantic-World/Aje-Gachon/p/book/9780367321277

Dernière mise à jour : 23/11/2021