REYNIER Christine

Portrait de creynie2
Statut : 
Enseignant chercheur
Corps : 
PROFESSEUR DES UNIVERSITES
CNU : 
Études anglophones
Composante : 
UFR 2
Organisme d’affectation : 
Université Paul-Valéry Montpellier 3
>Contactez moi

Christine Reynier is a specialist of modernist literature. She has published on major modernist writers as well as neglected ones, with a focus on fiction, short fiction and non-fiction. She is also interested in the connections between nineteenth- and early twentieth-century literature.

 Her latest publications include :

  • “Virginia Woolf’s Radical Vision of Recycling”, Recycling Virginia Woolf in Contemporary Art and Literature, edited by Monica Latham, Caroline Marie and Anne-Laure Rigeade, Preface by Mark Hussey, New York: Routledge, Series Literary Criticism and Cultural Theory, 2022, pp.23-35.

DOI: 10.4324/9781003144649-1

  • “Rebecca West’s and David Low’s Intermedial Dialogue with William Hogarth in The Modern ‘Rake’s Progress’ (1934)”, Enduring Presence. William Hogarth’s British and European Afterlives, Book 2: Image into Word, edited by Caroline Patey, Cynthia E. Roman and Georges Letissier, Series Cutural Interactions. Studies in the Relationship between the Arts, Oxford : Peter Lang, 2021, pp. 155-169. DOI: 10.3726/b17869
  •  
  • Short Fiction as Humble Fiction, edited by Christine Reynier, Theory and Practice in Short Fiction 10.2 (February 2021).

http://www.intellectbooks.com/short-fiction-in-theory-practice; https://doi.org/10.1386/fict_00022_2

 

  • The first critical edition in France of A Room of One’s Own :

Virginia Woolf. Un lieu à soi [A Room of One’s Own]. Traduit et préfacé par Marie Darieussecq. Edition de Christine Reynier. Gallimard, collection Folio classique, 2020.

http://www.gallimard.fr/Catalogue/GALLIMARD/Folio/Folio-classique/Un-lieu-a-soi

 

  • Modernist Non-fictional Narratives of War and Peace (1914-1950), edited with an introduction by Adrian Paterson and Christine Reynier, Erea 17.2 (2020).

https://journals.openedition.org/erea/ https://doi.org/10.4000/erea.9452

 

 

  • Reconnecting Aestheticism and Modernism. Continuities, Revisions, Speculations, Edited with an introduction by Bénédicte Coste, Catherine Delyfer and Christine Reynier. New York: Routledge, series Literary Texts and the Popular Marketplace ,2017.  Paperback edition, 2019.

https://www.routledge.com/Reconnecting-Aestheticism-and-Modernism-Continuities-Revisions-Speculations/Coste-Delyfer-Reynier/p/book/9780367877057

 

 

 

  • SLAMA Mehdi,
    Expressions du consentement et de l'opposition au modèle de société victorien dans Wuthering Heights, Hard Times, Sybil, Treasure Island, The Sign of Four, The Perils of Certain English Prisoners et The Beach of Falesa , Doctorat Études du monde anglophone , depuis le
    25/10/2021
  • LABURTHE-TOLRA Clemence,
    De la littérature à la botanique : les sensibilités végétales du Bloomsbury Group. , Doctorat Études du monde anglophone , depuis le
    07/09/2021
  • BERTRAND Marie,
    Se (res)sentir humain: la conception de l'être à la croisée du psychique et de l'organique dans les romans de Thomas Hardy et D.H Lawrence. , Doctorat Études du monde anglophone , depuis le
    22/09/2020
  • CHASSEFIÈRE Charlotte,
    Dynamiques d'altération dans l'oeuvre de Charlotte Dacre , Doctorat Études du monde anglophone , depuis le
    14/10/2019
  • Une question de style : la traduction de la métaphore corporelle dans le roman The Rainbow de D.H.Lawrence et ses deux traductions françaises , Doctorat Études du monde anglophone , depuis le
    06/11/2012

Thèses 2020-2021

  • Marie Bertrand (ATER, upvm) : « Se (res)sentir humain : la conception de l’être à la croisée du psychique et de l’organique dans les romans de Thomas Hardy et D.H Lawrence » (inscription 2020).
  • Charlotte Chassefière (contrat doctoral upvm): « L'altération dans l’œuvre de Charlotte Dacre » (inscription 2019)
  • Tim Gupwell: ‘D.H. Lawrence, Philosopher?’ (inscription 2018)
  • Alice Borrego (contrat doctoral ENS): « (Esth)éthique de la fragmentation dans les ‘state-of-the-nation novels’ du XXe et XXIe siècles. » (inscription 2018)
  • Laura Lainvae (contrat doctoral fléché upvm, puis ATER Caen): “A New Eco-logic: Rethinking Modern Identities through the Notions of Humility and Mastery in the Works of Elizabeth Bowen and Samuel Beckett” (inscription 2016)
  • Paterson, Adrian, Reynier, Christine, Dossier : Modernist Non-fictional Narratives: Rewriting Modernism, dans E-rea, n°15, 2018, s.p., Direction d'ouvrages, 2018
  • Reynier, Christine, «Beyond cinema: Daphne du Maurier's intermedial experiments in "The Little Photographer" (1952)», Short Fiction in Theory & Practice, n° 8, 2018, p. 89-97, Articles et actes dans des colloques et chapitres d'ouvrages, 2018
  • Paterson, Adrian, Reynier, Christine, «Introduction : Modernist Non-fictional Narratives: Rewriting Modernism», E-rea, n° 15, 2018, s.p., Articles et actes dans des colloques et chapitres d'ouvrages, 2018
  • Reynier, Christine, «Joseph Conrad's The Rover (1923) as a Tale of Post-War Reconstruction», Études britanniques contemporaines, n° 54, 2018, s.p., Articles et actes dans des colloques et chapitres d'ouvrages, 2018
  • Reynier, Christine, «Rebecca West : The Modern 'Rake's Progress' (1934)», Conférence, "William Hogarth in Time: Metamorphoses and Afterlives in European Literatures and Cultures", Università degli Studi, Milan, 18-20 janvier 2018., Communications et conférences non publiées ou en cours de publication, 2018