REYNIER Christine

Portrait de creynie2
Statut : 
Enseignant chercheur
Corps : 
PROFESSEUR DES UNIVERSITES
CNU : 
Études anglophones
Composante : 
UFR 2
Organisme d’affectation : 
Université Paul-Valéry Montpellier 3
>Contactez moi

Christine Reynier is a specialist of modernist literature. She has published on major modernist writers as well as neglected ones, with a focus on fiction, short fiction and non-fiction. She is also interested in the connections between nineteenth- and early twentieth-century literature.

 Her latest publications include :

  • “Virginia Woolf’s Radical Vision of Recycling”, Recycling Virginia Woolf in Contemporary Art and Literature, edited by Monica Latham, Caroline Marie and Anne-Laure Rigeade, Preface by Mark Hussey, New York: Routledge, Series Literary Criticism and Cultural Theory, 2022, pp.23-35.

DOI: 10.4324/9781003144649-1

  • “Rebecca West’s and David Low’s Intermedial Dialogue with William Hogarth in The Modern ‘Rake’s Progress’ (1934)”, Enduring Presence. William Hogarth’s British and European Afterlives, Book 2: Image into Word, edited by Caroline Patey, Cynthia E. Roman and Georges Letissier, Series Cutural Interactions. Studies in the Relationship between the Arts, Oxford : Peter Lang, 2021, pp. 155-169. DOI: 10.3726/b17869
  •  
  • Short Fiction as Humble Fiction, edited by Christine Reynier, Theory and Practice in Short Fiction 10.2 (February 2021).

http://www.intellectbooks.com/short-fiction-in-theory-practice; https://doi.org/10.1386/fict_00022_2

 

  • The first critical edition in France of A Room of One’s Own :

Virginia Woolf. Un lieu à soi [A Room of One’s Own]. Traduit et préfacé par Marie Darieussecq. Edition de Christine Reynier. Gallimard, collection Folio classique, 2020.

http://www.gallimard.fr/Catalogue/GALLIMARD/Folio/Folio-classique/Un-lieu-a-soi

 

  • Modernist Non-fictional Narratives of War and Peace (1914-1950), edited with an introduction by Adrian Paterson and Christine Reynier, Erea 17.2 (2020).

https://journals.openedition.org/erea/ https://doi.org/10.4000/erea.9452

 

 

  • Reconnecting Aestheticism and Modernism. Continuities, Revisions, Speculations, Edited with an introduction by Bénédicte Coste, Catherine Delyfer and Christine Reynier. New York: Routledge, series Literary Texts and the Popular Marketplace ,2017.  Paperback edition, 2019.

https://www.routledge.com/Reconnecting-Aestheticism-and-Modernism-Continuities-Revisions-Speculations/Coste-Delyfer-Reynier/p/book/9780367877057

 

 

 

  • BERTRAND Marie,
    Se (res)sentir humain: la conception de l'être à la croisée du psychique et de l'organique dans les romans de Thomas Hardy et D.H Lawrence. , Doctorat Études du monde anglophone , depuis le
    22/09/2020
  • CHASSEFIÈRE Charlotte,
    Dynamiques d'altération dans l'oeuvre de Charlotte Dacre , Doctorat Études du monde anglophone , depuis le
    14/10/2019
  • Une question de style : la traduction de la métaphore corporelle dans le roman The Rainbow de D.H.Lawrence et ses deux traductions françaises , Doctorat Études du monde anglophone , depuis le
    06/11/2012
  • Le Sale comme ressort d'une éthique de l'altérité dans les romans de Radclyffe Hall , Doctorat Études du monde anglophone , depuis le
    06/09/2012
  • La philosophie de DH Lawrence , Doctorat Études du monde anglophone , depuis le
    05/02/2019

Thèses 2020-2021

  • Marie Bertrand (ATER, upvm) : « Se (res)sentir humain : la conception de l’être à la croisée du psychique et de l’organique dans les romans de Thomas Hardy et D.H Lawrence » (inscription 2020).
  • Charlotte Chassefière (contrat doctoral upvm): « L'altération dans l’œuvre de Charlotte Dacre » (inscription 2019)
  • Tim Gupwell: ‘D.H. Lawrence, Philosopher?’ (inscription 2018)
  • Alice Borrego (contrat doctoral ENS): « (Esth)éthique de la fragmentation dans les ‘state-of-the-nation novels’ du XXe et XXIe siècles. » (inscription 2018)
  • Laura Lainvae (contrat doctoral fléché upvm, puis ATER Caen): “A New Eco-logic: Rethinking Modern Identities through the Notions of Humility and Mastery in the Works of Elizabeth Bowen and Samuel Beckett” (inscription 2016)
  • Paterson, Adrian, Reynier, Christine, Dossier : Modernist Non-fictional Narratives: Rewriting Modernism, dans E-rea, n°15, 2018, s.p., Direction d'ouvrages, 2018
  • Reynier, Christine, «Beyond cinema: Daphne du Maurier's intermedial experiments in "The Little Photographer" (1952)», Short Fiction in Theory & Practice, n° 8, 2018, p. 89-97, Articles et actes dans des colloques et chapitres d'ouvrages, 2018
  • Paterson, Adrian, Reynier, Christine, «Introduction : Modernist Non-fictional Narratives: Rewriting Modernism», E-rea, n° 15, 2018, s.p., Articles et actes dans des colloques et chapitres d'ouvrages, 2018
  • Reynier, Christine, «Joseph Conrad's The Rover (1923) as a Tale of Post-War Reconstruction», Études britanniques contemporaines, n° 54, 2018, s.p., Articles et actes dans des colloques et chapitres d'ouvrages, 2018
  • Reynier, Christine, «Rebecca West : The Modern 'Rake's Progress' (1934)», Conférence, "William Hogarth in Time: Metamorphoses and Afterlives in European Literatures and Cultures", Università degli Studi, Milan, 18-20 janvier 2018., Communications et conférences non publiées ou en cours de publication, 2018